عوامل موثر درجذب مشتری در خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای

 ۱۳۹۴/۹/۲۹
 تعداد بازدید: ۷۹۰

عوامل موثر در جذب مشتری

 

عوامل مؤثر در جذب مشتری

 

 

  • نمایش زیبای کالاها
  • استفاده از عوامل انگیزشی مطابق باشرایط فرهنگی و اجتماعی منطقه
  • پوشش متناسب و رسمی کارمندان فروشگاه
  • ایجاد وسایل آسایش جهت مشتری در ثبت قیمت و برگشت مجدد مشتری به فروشگاه
  • وجود برچسب قیمت بر روی کالا با مشخصات ذیل
  • ویترین‌های مورد استفاده در سطح فروش یکسان بوده و از دکور یکنواختی برخوردار باشد
  • چیدمان و دکوراسیون غرفه‌ها مرتباً مورد ارزیابی قرارگیرد
  • نصب علائم (pop)- هدف از به کار بردن علائم جلب توجه بیشتر مشتریان در هنگام حرکت از جلوی قفسه‌ها و دادن آگاهی می‌باشد
  • فراهم نمودن تسهیلات مناسب و ویژه‌ای برای پاسخگویی به نیاز معلولین و سالمندان
  • حذف نقاط کور در فروشگاه جهت ارائه محصول
  • استقرار کالا با زاویه کم نسبت به درب ورودی با این روش مشتری به محض ورود به سطح فروش کمترین زمان را برای پیدا کردن کالا مورد نظر خود صرف می‌کند
  • دسترسی سهل و آسان مشتری به کالا در این خصوص سه عامل مهم است
  • جلوگیری از ایجاد راهرو شلوغ و پر ازدحام
  • قرار گرفتن در خروجی و صندوق‌ها در یک مسیر و نزدیک به هم (استفاده  مناسب از مرحله خاتمه فروش در اصول مذاکره فروش)
  • امکان رؤیت، مقایسه و دسترسی به تمام کالاها وجود داشته باشد
  • امکان مشاهده نزدیک کالا
  • امکان لمس و بررسی کالا
  • مشخص نمودن کالاهایی که فروشگاه مایل است فروش بهتری داشته باشند با استفاده از علائم و در دید بودن بیشتر
  • امکان مقایسه کالاهای مشابه در فروشگاه
  • نبودن فضای خالی در فروشگاه
  • تعداد کالا باید به اندازه کافی باشد تا جنس به شکل مطلوب قابل رؤیت باشد
  • تمیزی و سالم بودن اجناس از لحاظ ظاهر
  • نبودن اجناس با کارتن در فروشگاه
  • کالای فصلی براساس کشش فروش باید در موقعیت مناسب قرار گیرد
  • کالاهایی که از رنگ‌بندی و بسته‌بندی زیبا برخورداراست در مکان‌های پر تردد چیده شود
  • تمیزی و پاکیزگی و درخشندگی محوطه فروشگاه حتما مد نظر قرار گیرد
  • عاری بودن کالاها از هرگونه گرد و غبار و خاک گرفتگی
  • کار تنهای خالی و حاوی اجناس، در سطح فروش و در مسیر تردد مشتریان قرار نگیرد
  • مکان جمع‌آوری کارتن خالی کاملاً مجزا و مرتب باشد
  • اجناس کوچک در نقطه دید مناسب باشد
  • عدم نمایش محصولات به صورت افقی(مانند جاروبرقی)
  • پشت محصول در معرض دید مشتری نباشد
  • تعویض دائمی کالاها بخصوص کالاهای فصلی
  • تعویض دائمی کالاها بخصوص کالاهای فصلی
  • تناسب واستفاده از تضاد رنگها باید در چیدمان مد نظر قرار گیرد تا بهتر ین کنتراست را داشته باشد(وجه تمایز)
  • در بسیاری از ساختمان‌ها، فضای تشکیل دهنده می‌تواند اثر دعوت کنندگی(جذب) داشته باشد یا بالعکس
  • شکل فضا نیز در جذب یا عدم جذب مشتریان تأثیر گذار است
  • چیدمان بر اساس رابطه فروش و کشش تقاضا
  • استفاده از جدا کننده‌های سبک و قابل حمل، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل ما بین فضاهای مختلف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری فروشگاه در نظر گرفته شده است
  • رنگ پردازی: رنگ‌بندی و رنگ آمیزی  فضاهای داخلی فروشگاه، مطلوب و آرامش بخش باشد
  • روشنایی به اندازه کافی در سطح فروش وجود داشته باشد
  • نورپردازی: باید متناسب با سلیقه و خواسته مشتریان هماهنگ شود
  • پخش موسیقی
  • ایجاد فضای معطر و دل انگیز
شركت هوش كاوان فراپرداز توس